تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۴۵
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۴۸۳۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بازار متلاطم سیمان در ایلام| کارگاه‌های تولید بُتن ورشکست شدند

‌می‌متالز - بازار متلاطم سیمان در ایلام باعث شده بسیاری از واحد‌های تولیدی بتن آماده در استان در آستانه ورشکستگی قرار گیرند.

به گزارش می‌متالز، بازار سیمان این روز‌ها در استان ایلام باعث مشکلات زیادی برای واحد‌های تولیدی مرتبط با سیمان شده است، در این بین واحد‌های تولید بتن آماده در استان بیشترین مشکل را از بازار سیمان دارند.

یکی از تولیدکنندگان بتن آماد در استان ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مدت دو هفته است که بازار سیمان ایلام متلاطم و بی سر و سامان شده است و متاسفانه هیچ مدیر مسئول یا دلسوزی هم نیست به این وضعیت آشفته ورود کند.


مشکلات کارگاه‌های تولید بتن آماده در ایلام


علی تیموری بیان کرد: بالغ بر ۲۰ کارگاه تولید بتن آماده مشغول فعالیت هستند که در این روز‌های بسیار سخت اقتصادی و معیشتی، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و هیچ‌گونه حمایتی که هیچ انجام نمی‌گیرد.

وی گفت: متاسفانه با ندانم کاری مسئولان استانی تیشه به ریشه این صنعت را نشانه گرفته‌اند و طی دوسال اخیر به بهانه مصرف برق و گاز و سرما سطح تولید سیمان را کاهش داده و نهایتاً منجر به افزایش قیمت سیمان می‌شود.

تیموری اضافه کرد: الان هم مدت دو هفته است که کارگاه‌های تولید بتن آماده در استان یا تعطیل و یا تقریباً بصورت کمتر از ۲۰ درصد توان فعالیت دارند.

وی گفت: هر کارگاه بتن آماده حداقل به صورت مستقیم ۱۵ نیروی حقوق بگیر را دارد که باید جوابگوی حقوق و مطالبات پرسنل خود باشند و از آن طرف نیرو‌های غیر مستقیم مانند قالب بند، شناژکار و کارگر که بازهم با این صنعت سروکار دارند، درگیر این بحران کمبود سیمان هستند.

این تولیدکننده اضافه کرد: کارخانه سیمان ایلام به صورت خام فروشی کلینکر را به کشور عراق صادر می‌کند.


مشکلی در تامین نیاز واحد‌های تولیدی نیست


رئیس سازمان صمت استان ایلام نیز اظهار کرد: به منظور ایجاد شفافیت در زنجیره عرضه سیمان و حذف دلالان در چرخه توزیع از خردادماه سال جاری عرضه سیمان از طریق بورس کالا صورت می‌گیرد.

متقاضیان دریافت سیمان در صورت مواجهه با هرگونه کمبود و مشکل می‌توانند شکایات خود را از طریق سامانه تلفنی ۱۲۴ اعلام یا با مراجعه به معاونت بازرسی و نظارت این سازمان واقع در بلوار شهید مدرس موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کنند


رضا محمدرحیمی اضافه کرد: اطلاع رسانی لازم به واحد‌های تولیدی و عرضه کنندگان مصالح ساختمانی برای استفاده از این ظرفیت به عمل آمده است و براساس اطلاعات موجود تاکنون مشکلی در تامین نیاز واحد‌های تولیدی یا بازار مصالح ساختمانی رخ نداده است.

وی گفت: در تامین سیمان واحد‌های تولیدی بتن آماده مشکلی وجود ندارد و این موضوع در اولویت کاری کارخانه سیمان ایلام قرار دارد.

محمدرحیمی اضافه کرد: همچنین با پایش مستمر واحد‌های فروش مصالح ساختمانی در استان ایلام، کمبود سیمان در سطح بازار مشاهده نشده است.

رئیس سازمان صمت استان ایلام اضافه کرد: متقاضیان دریافت سیمان در صورت مواجهه با هرگونه کمبود و مشکل می‌توانند شکایات خود را از طریق سامانه تلفنی ۱۲۴ اعلام یا با مراجعه به معاونت بازرسی و نظارت این سازمان واقع در بلوار شهید مدرس موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کنند.

تمامی عاملان توزیع سیمان (مصالح فروشان) و واحد‌های تولیدی سیمان بر موظف هستند تراکنش‌های مربوط به خرید وفروش سیمان را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند

وی از همه واحد‌ها و مصرف کنندگان سیمان خواست که برای تامین سیمان مورد نیاز خود از طریق بازار بورس اقدام کنند.


نظارت جدی بر فروش سیمان


معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز از نظارت جدی بر فروش سیمان در استان خبر داد و گفت: واحد‌های فروش سیمان با توجه به ضرورت و اهمیت ثبت اطلاعات خرید و فروش کالا‌های اساسی، مشمول ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت هستند.

عزت عبدخانی بیان کرد: به استناد تبصره (۴) ماده (۱۸) قانون مبارزه با کالا عدم ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت به منزله عرضه خارج از شبکه محسوب می‌شود و با افراد متخلف برخورد قانونی لازم به عمل می‌آید.

وی تصریح کرد: همه تولیدکنندگان، پخش‌کنندگان، عمده‌فروشان، خریداران و فروشندگان خُرد باید ضمن ثبت‌نام در سامانه، نسبت به ثبت ورود و خروج کالا‌ها اقدام کنند.

عبدخانی اضافه کرد: تمامی عاملان توزیع سیمان (مصالح فروشان) و واحد‌های تولیدی سیمان بر موظف هستند تراکنش‌های مربوط به خرید وفروش سیمان را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

کارخانه سیمان ایلام به عنوان بزرگترین واحد تولیدی سیمان در غرب ایران است که روزانه پنج هزار و ۳۰۰ تن کلینکر و سیمان در این واحد تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

منبع تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده